På denna sidan hittar ni följande:
Hur man aktiverar IdrottOnline
Under hösten 2021 inleddes en genomlysning av IdrottOnline med målet att optimera systemet för att skapa största möjliga medlemsnytta och erbjuda funktioner i linje med RF/SISU:s digitala strategi.
Genomlysningen resulterade i att alla föreningar och förbund behövde hitta en ny hemsidelösning före 31 december 2022, då RF stängde ner denna delen av IdrottOnline.
Efter ett gediget undersökningsarbete har vi på Seglarförbundet valt att använda oss av KanslietOnline till vår nya hemsida. De har full integration med IdrottOnline och vi rekommenderar varmt denna lösning till våra förbund och föreningar.
IdrottOnline är ett administrationssystem för klubben.
IdrottOnline i korthet:
- har ett kostnadsfritt medlemsregister.
- ger klubben bra koll på tävling och träning.
- har digital LOK-stödredovisning och Idrottslyftsansökan.
- har en kalender.
- har funktion att skicka SMS inom grupper.
- är en gemensam plattform mellan förening/förbund.
IdrottOnline är ett gemensamt verksamhetssystem för svensk idrott och utgör basen för all administration mellan medlem, förening och förbund.
RF-anslutna föreningar får tillgång till allt detta helt kostnadsfritt.
Administrationsverktyget innehåller information och kopplingar för person och organisation inom hela idrotten. Tack vare detta underlättar IdrottOnline både obligatorisk och nödvändig administration inom en idrott till exempel genom digitaliserad Idrottsmedelansökning, ett webbaserat medlemsregister kopplar mot SPAR och automatiserat underlag för LOK-stödsansökning.
Genom att binda samman; medlemsregister, organisation, utbildning, tävling, ansökningsförfaranden tillhandahåller IdrottOnline ett uppdaterat register över idrotten som resulterar i mer korrekt data och i sin tur ett kraftfullt statistik och rapportunderlag.
Länkar:
Logga in på IdrottOnline
IdrottOnline support
IdrottOnlines Youtube-kanal
GENOMLYSNING AV IDROTTONLINE - RF
Det är lätt att aktivera er förenings egna IdrottOnlinesida
Så här gör ni:
OBS! IdrottOnline fungerar bäst med PC samt webbläsare Internet Explorer 10, Google Chrome och Firefox. Med övriga webbläsare samt datorer garanteras inte korrekt funktion.
Alla anslutna föreningar till RF har möjlighet att använda sig av medlemsregistret i IdrottOnline. Här kan administratören sköta om hela föreningens register och ta ut rapporter till styrelsen och förbundet.
Medlemmar med fullständigt personnummer uppdateras mot folkbokföringen (SPAR) utan kostnad för föreningen.
För att få tillgång till olika delar av Idrott Online krävs olika behörigheter. Detta för att medlemmarnas uppgifter ska hanteras på ett säkert sätt.
Därför är det viktigt att fördela rollerna och behörigheterna till rätt personer.
Den personen i klubben som är Klubbadministratör är den som kan tillsätta roller och behörigheter.
Här finns en rad hjälpmedel för klubben för att snabbare och enklare komma igång med användningen av IdrottOnline som ett verktyg för klubben:
Det finns även en rad bra knep för hur man gör datan enkel att importera med hjälp av excel, som vi kan förmedla.
Föreningsrapporten ska lämnas senast den 31 januari 2023 och debitering av årsavgiften sker därefter för betalning senast den 30 april.
Föreningsrapporten lämnas av klubbens huvud- eller klubbadministratör via respektive klubbs administrativa verktyg i IdrottOnline. Det kommer att vara möjligt att lämna ”Föreningsrapport för 2022” mellan den
25 november 2022 till och med den 31 januari 2023.
Så här gör klubbens huvud- eller klubbadministratör för att lämna Föreningsrapport för 2022:
Lämna föreningsrapport - en handledning
Det är viktigt att ha en krisgrupp för den dagliga verksamheten men även för tävlingar, event och andra aktiviteter.
Riksidrottsförbundet har stöd och mallar gällande detta. Här hittar du bl.a. deras mall för krishantering: https://www.rf.se/bidragochstod/Krisberedskap/