Finns det synergier mellan e-segling och traditionell segling? Och hur kan virituell segling främja vanlig segling? Dessa frågor ska förhoppningsvis få ett svar sedan det internationella projektet, DigiSail, nyligen sjösatts vid ett möte i Waszawa.
Projektet leds av Polens Seglarförbund. Med på första mötet fanns representanter från World Sailing, Europeiska Seglarförbundet (Eurosaf) och Polens och Turkiets Seglarförbund, samt Svenska Seglarförbundet som representerades av Isabelle Lindsten, kappseglingsansvarig på förbundet.
- Förhoppningarna är att projektet ska visa att e-segling är ett bra och kul sätt att bli nyfiken på segling som idrott. Det utgör ett komplement för att utveckla seglingskunskaper innan du kliver i en riktig båt eller under tiden du lär dig att segla. Jag tror att e-segling är ett enkelt sätt för barn och unga att förbättra sina taktiska färdigheter och för att bekanta sig med reglerna för kappsegling. Spelarna kan tävla med sina kompisar eller med seglare från hela världen, utan att ta sig ut på vattnet, säger Isabelle Lindsten.
Tanken med projektet, som döpts till DigiSail, är att bygga ett intresse och kunskap om segling bland barn och unga som inte har tillgång till en klubb, eller vatten och båtar, i sin närhet. Målet är att utröna om barn som spelar sportspel, som exempelvis e-segling, på datorn också bygger ett intresse för traditionell segling.
Med hjälp av en virtuell kappseglingssimulator i en mobilapp kommer tävlande från hela världen att få möjlighet att lära sig grunderna i segling inom e-sport. Själva tävlingsmomentet är ett bra sätt för de unga deltagarna att utveckla sina regelkunskaper och sitt taktiska kunnande.
Virtual Regatta-plattformen där e-seglare tävlar speglar på ett bra sätt vad som händer på vattnet. Och det ställer krav på spelaren vad det gäller regelkunskap – precis som i traditionell kappsegling. Vattenområdena är väldigt utmärkande och speglar vad som brukar hända på själva racingbanan.
Ett första steg blir nu att skapa en e-seglingsliga med spelare/seglare från Sverige, Polen och Turkiet. Projektet innebär också onlinekonferenser och skapandet av en manual som förklarar spelets regler, samt att vara ett verktyg för att främja både e-segling och traditionell segling.