Seglarförbundet och klädvarumärket Pelle P har tecknat ett avtal där Pelle P blir ny klädsponsor till förbundet och framför allt till svenska kappseglingslandslaget. Det blir ett samarbete mellan ett framgångsrikt företag med verksamhet i ett 15-tal länder och ett likaså framgångsrikt landslag som vann två OS-silver 2021 och med stora ambitioner för framtiden.
– Det känns jättespännande att ingå ett samarbete med ett så starkt varumärke och med så snygga och funktionella kläder som Pelle P står för. Att det dessutom är ett svenskt varumärke som har rötterna i en av våra allra största seglare genom tiderna gör det extra kul, säger Marie Björling Duell, förbundsdirektör och sportchef på Seglarförbundet.
Pelle Ps funktionskläder är designade för ett aktivt liv och för att klara tuffa utmaningar inom hav, berg och stad. Varumärkets kollektioner innehåller allt från tekniska sjö-och skidkläder till plagg som lämpar sig såväl på golfbanan som i staden.
– Vi är glada och stolta över att inleda ett nytt samarbete med Seglarförbundet. Det ger oss möjlighet att exponera och förstärka vårt varumärke inom svensk segling. Och vi ser fram emot att fortsätta utveckla våra kläder tillsammans med seglare på toppnivå, säger Cecilia Petterson, VD, grundare och chefsdesigner på Pelle P.
Kollektionerna är inspirerade av seglaren Pelle Pettersons livsstil och prestationer som idrottsman. Det handlar om erfarenhet, hängiven livsstil och framåtanda. Att leva för stora upplevelser och känna sin hemmaplan. Ingen personifierar det bättre än Pelle Petterson.
Pelle Petterson, som fyllde 90 år i fjol, är en av Sveriges mest kända seglare och båtdesigner vilket understryks av att han är medlem nummer 1 i svensk seglings Hall of Fame. Under ett långt liv har han framgångsrikt kappseglat och designat båtar. Seglingskarriären resulterade bland annat i två OS-medaljer och ett 10-tal VM-medaljer varav fem guld. Plus att han två gånger har utmanat om America´s Cup med båten Sverige – 1977 och 1980.