Andelsägda båtar sänker tröskeln för nya medlemmar

  • 13 jun 2024

image: Andelsägda båtar sänker tröskeln för nya medlemmar

Klubben SNBK vill underlätta för den som ska köpa sin första egna båt genom att samordna begagnade båtar för andelsägande som också kan användas för seglarskolans och klubbens verksamhet - ett hållbart initiativ som gör verksamheten både mer tillgänglig och miljösmart.

”Vi har en miniflotta med elva stycken 606:or, där flera är andelsägda. ” berättar Åke Medén som är en av initiativtagarna på Sundsvall Njurunda Båtklubb (SNBK), och förklarar att just den båten passade bra när de drog i gång satsningen för några år sedan eftersom det var billigt att köpa flera begagnat, och varje andel blir inte mer än ca 15 000kr per person – så det blir ett hanterbart pris. Det var också viktigt att kunna skaffa många likadana i klubben för att kunna segla tillsammans och kunna ha till seglarskolor och klubbarrangemang.

”Det är oftast två eller tre som äger varje båt gemensamt, och de får ett bra pris och en båtplats på klubben i utbyte mot att båten kan användas av seglarskolan och för klubbaktiviteter ibland. Ägarna ansvarar för att hålla båten i seglingsdugligt skick, och sen kan de segla precis hur mycket de vill och med vem de vill.” Förklarar Åke om deras upplägg för andelsägandet i klubben.

 

Kostnaden för att köpa båt är ofta en tröskel

För att segla som vuxen eller junior behöver du ofta en egen båt, och det kan vara dyrt och besvärligt att ordna. Många större båtar kostar över hundra tusen kronor och kräver tid och underhåll. Undersökningar om båtliv i Sverige (Transportstyrelsen 2020) visar att det finns många svenskar som skulle vilja segla mer, men att kostnaden och tiden är en begränsning. Vi har också sett i Svenska Seglarförbundets egen Hållbarhetskartläggning från 2023 att just kostnaden kan vara ett hinder för den som vill börja segla mer, eller som vill satsa på att bli bättre.

Att kunna låna eller dela på båtar och stora redskap är ett smart sätt att minska kostnaden, underhållet och belastningen på miljön genom att vi minskar konsumtionen och använder jordens resurser mer effektivt. Svenska Seglarförbundet vill uppmuntra fler klubbar att ha tillhandahållna eller delade båtar, och att klubbarna hjälper till att samordna strukturer för ett mer hållbart båtägande. Förbundet kan hjälpa klubben att komma igång med tips och investeringsstöd i klubbägda båtar.

 

606:orna på glid - foto: Daniel Solberg

 

Att vara med i gemenskapen

På SNBK har satsningen på andelsägda båtar varit en del av en större satsning på att öppna dörren för fler med exempelvis vuxen-seglarskola och renoveringar och nya saker på anläggningen.

”När de köper in sig på en andel av en båt och blir medlemmar i klubben så får de en frihet att segla när de vill. Men framför allt hamnar de i en klubb där det finns gemenskap, och det finns alltid någon att fråga om hjälp.” förklarar Åke, och säger att initiativet fungerat väldigt bra och att det funnits ett stort intresse.

Vanligast är det är vuxna som gått nybörjarkursen som köper en andel, och sen kanske de fixar och köper nya saker till båten. Vissa har egna segel som de byter till när seglarskolan är slut för att minska slitaget. De som äger gemensamt gör också alla investeringar gemensamt. Om de någon gång inte längre vill vara med och äga så kan de sälja sin del precis som vilken båt som helst, och har de tagit väl hand om båten så kan den mycket väl säljas med vinst. På så vis ett mycket prisvärt sätt att få ha egen segelbåt.

___

Denna artikel är en del i en artikelserie under vinjetten #hållbarsegling under 2024 om hållbarhet och olika goda exempel på initiativ i klubbar och verksamhet som bidrar till mer hållbar segling. Det kan handla om både miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet. Läs mer om hur Svenska Seglarförbundet jobbar med hållbarhet i vår rapport som publicerades i april 2024, och på vår hemsida där vi samlat fler tips om hur vi tillsammans bidrar till mer hållbart båtliv.