Svenskt VM-silver i havskappsegling ORCi Doublehanded

• 26 jun 2024

image: Svenskt VM-silver i havskappsegling ORCi Doublehanded

Lars Bergkvist från Segelsällskapet Svearna och Anders Dahlsjö från GKSS seglade hem ett VM-silver i havskappsegling i Oslo i klassen ORCi Doublehanded i mitten på juni. Banan gick från Oslo till Arendal - Lysekil - Fredrikstad - Väderöarna och mål i Tönsberg. 50 timmar nonstop på 2 personer.

-Båten är en Farr 30 och vi seglade hem ett silver, med 70 sekunder upp till guldet, en intressant segling med start i Oslo i noll meter per sekund. Vi ledde tävlingen vid tre olika tillfällen och låg först sista 60 procenten. Vi var två timmar före båt två i vår klass i mål, men på grund av handicapreglerna blev vi tvåa. Vi är nöjda med vår prestation i väldigt skiftande förhållanden, berättar Lars Bergkvist.

Vann gjorde Norska X 332 ”Flux” och Halvor Sjöen och även bronset gick till Norge och Övind Knudsen i  First 34,7 ”Lethe”.

VMet arrangerades av KNS  och du hittar alla resultat här:

Nedan kan du läsa Lars egen berättelse om VM.

Starten gick inne i Olso – 70 NM från havet. Det var noll och stiltje i starten – vi gjorde en bra start mitt på linjen – hissade lilla spinnakern och drog i väg rejält från de övriga 28 i vår start. Kanonbra början! Ledde i 5 Nm innan Vindrus gick förbi en Nm i lä med stora gennakern.  Vi kämpade på och kom in i Dröbacksundet som 2a – vi kom ut som 25a!!! Total omstart, men vi hade bestämt från början att 300 Nm race kan avgöras de sista 3 Nm. Seglade upp oss igen, gick väldigt bra i kryss 10-14 knops vind och lite gropig sjö. Vi ville segla längst ut mot havet, men kände att vi höll på att bli kantspringare så vi tog ett slag inåt och gick 150 meter för långt! Det blev stiljte – båtarna vi hade mött 150 meter tidigare var snart 4-5 Nm före oss och vi hade ramlat ner till mitten av fältet. Tungt, men vi hittade ett bra spår på sträckbogen ner not Arendal – hikade så mycket vi kunde och tog meter för meter på de framför.

Rundade Arendal som trea i klassen – 10-15 minuter efter X332 och First 34,7. Vi hade bestämt att lite på YRs väder och tog 7 Nm överbåge, vilket var ett lyckodrag. Fick rejält med skjuts in mot rundningen efter 73 Nm och var först i vattnet i klassen igen- för tredje gången på racet – den släppte vi inte sedan! På undanvinden började vi med S2-spinnakern, det vred emot så vi bytte till den lilla rosa – 53 Kvm S5 som är ett ljuvligt segel. Vi drog ifrån de andra minut för minut och pressade båten så hårt vi kunde.

Rundade nästa märke helt ensamma – på beräknad tid låg vi 50 minuter efter X332an. Bara att kämpa vidare. Seglade A5an i 10 Nm till Tresteinarna och rundade upp för 21 Nm sträckbog som blev till kryss. Jag satt och styrde när mastdisplayerna gav upp – det kom upp ett rött meddelande på Axiom 9an och sedan började det ryka inne från ruffen – jag ropade till Anders att det brinner! Han kastade sig in och såg att det rykte från utrymmet bakom motorn – vi hade haft en kabelbrand som hade självsläckt sig – läskigt! Men, vi hamnade helt utan instrument – fick navigera och se fart, kurs på Ipad och telefonerna. Det blev lite stökig sjö med 15-10 knops motvind och det var svårt att hitta helt rätt i drivet på kryssen. Rundade efter 21 lååånga Nm och satte rosa spinnakern igen – 27 Nm halvvind där vi gick bra och minskade tidsavståndet till ledaren – vi var nu uppe på 3e plats på beräknad tid. Rundade sista rundningen med 10 Nm plattläns in i mål. Upp med S2 och vi seglade VMG (utan instrument, helt på känsla). Gippade bra på skiften och gick i mål i rätt så lite vind. Vi hade rundat samtidigt som en Arcona 385 och seglade ifrån dem med 1,5 Nm på 10 Nm  - vi hade gått rejält bra!

I mål så kollade vi på Seapilot och TracTrac på bakomvarande  - de var cirka 2 timmar bakom. De ledde fortfarande med X332 – men vi såg starkare och starkare ut. Vinden gick ner så det såg ut som att det skulle räcka. När de har 2 Nm så var deras fördel nere i 1 minut och 14 sekunder och slutade ticka neråt – vad hände? Jo, vi såg ett mörkt moln – de fick 10 m/s och gick med 7 knop rakt in i mål! De slog oss med 70 sekunder på beräknad tid efter 50 timmars segling. Lite surt, men målet inför VM var att ta en pallplats och nu blev det Silver med lite guldsmak!  Anders och jag seglade bra tillsammans, peppade varandra, bytte segel ( säkert 50 segelbyten), trimmade om och var aktiva. Vi hade lite oflyt med de två totalstoppen, men det är ju ibland så med segling – det är detaljerna som räknas!

Båt, segel och den nya konfigurationen med lite mindre segel, fraktionshissade spinnakers och 250 kilo tyngre båt är helt rätt för doublehanded med Farr 30 – hon går nu bra på två upp till 25-28 knops vind på kryssen med full stor och full fock.