Ett nytt förbud mot förbränningsmotorer på Rådasjön utanför Mölndal har ställt krav på seglarklubben att ställa om till elbåtar – vilket är lättare sagt än gjort i en ideell förening. Omställningen har lett till flera nya utmaningar, och då har klubben passat på att samtidigt utveckla anläggningen för att bli mer hållbar.
Foto: Rådasjöns SS, nya bryggan med infrastruktur för laddning av elbåtar
Bakgrunden är att Länsstyrelsens föreskrifter för Rådasjöns vattenskyddsområde skärptes 2023 och det finns numera ett förbud mot att använda förbränningsmotorer i sjön och i omgivande naturreservat för att skydda vattnet, som är dricksvattenreserv för Göteborgsområdet. För Rådasjöns Segelsällskap har det kommit som ett hårt slag mot föreningen, även om de i grunden är positiva till den miljöförbättrande intentionen kräver den snabba omställningen både stora investeringar och mycket arbete.
Dispensen för klubben att få extra tid för omställningen har kommit efter lång dialog med länsstyrelsen för att få förståelse för den ideella klubbens förutsättningar med ekonomi och att kunna bibehålla sin verksamhet med seglarskola och medlemmar i alla åldrar på ett hållbart sätt under tiden. Där har RÅSS samarbetat med Mölndals Roddklubb som ligger vägg i vägg och haft en liknande situation.
Vilka förändringar har ni gjort på er anläggning, eller är på gång med att göra, för att kunna övergå till elbåtar?
- Vi tittade först på att byta ut båtarna direkt men kom snabbt fram till att vi behövde börja med infrastrukturen och dra ner el till hamnplan så att vi kan ladda de elbåtar vi kommer att köpa in. Våra gamla bryggor hade sett sina bästa dagar så valde vi att även byta ut dem och förbereda för el på bryggorna.
Vad har ni lärt er, som ni önskar att ni visste från början, och som är användbart för andra klubbar som vill börja använda elbåtar i sin verksamhet?
- Att det kommer att bli kostsamt och att vi behöver mycket tid. Det är inget projekt som en liten seglingsklubb kan klara av att finansiera på egen hand utan behöver stöd från både näringsliv och staten. Det är mycket administrativt arbete med ansökningar och tillstånd.
Omställning till eldrivna båtar är en något som sker på fler håll, och det finns stort intresse från både privatpersoner och föreningar för att investera i mer hållbara lösningar, samtidigt som kostnader och bristande infrastruktur kan vara en stor utmaning. Ofta finns det bidrag att söka från exempelvis RF-SISU, länsstyrelsen eller lokala miljöinitiativ som kan göra det lättare att ta steget.
______
Denna artikel är en del i en artikelserie under 2024 om hållbarhet och olika goda exempel på initiativ i klubbar och verksamhet som bidrar till mer hållbar segling. Det kan handla om både miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet. Läs mer om hur Svenska Seglarförbundet jobbar med hållbarhet i vår rapport som publicerades i april 2024, och på vår hemsida där vi samlat fler tips om hur vi tillsammans bidrar till mer hållbart båtliv.
Länk till SSF Hållbarhetsrapport 2023
Länk till mer info om Seglarförbundets hållbarhetsarbete
Länk till fler artiklar om hållbara initiativ inom segling
Karta över vattenskyddsområde Rådasjön, Mölndal/Härryda