I en tid när utvecklingen går framåt i en rasande fart och foiling är det hetaste för unga kappseglare, har en liten 60-talsbåt på tre och en halvmeter fått en renässans. De som seglade båten då har nu hittat tillbaka till varandra och till sin ungdoms jolle – efter ett uppehåll på drygt 40 år. Men även mycket yngre seglare har funnit glädjen i en 60 år gammal plywoodbåt. Men hur gör man för att väcka liv i en insomnad klass? Här ger Micael Holmstedt som är vice ordförande sina bästa tips.
Text: Mats Olsson Foto: 33 båtar i årets SM i Jolly Scott, SM-guldet till Johnie Berntsson.
Läs den långa versionen av artikeln här.
Jolly Scottförbundets bästa tips för ett levande klassförbund (sammanfattning)
Under 40 år hände i princip inget i klassen. Men 2015 samlades ett litet gäng mogna män och före detta Jolly Scott-seglare på Stenungsbaden Yacht Club för att äta en middag och snacka minnen. Den kvällen föddes idé om att återuppliva ”Stenungsund Runt”, för Jolly Scott-båtar, exakt 50 år efter att den arrangerats för första gången
Tillgängliggöra båtar ett första steg
- Alla tyckte det var en jättebra idé – men vi hade inga båtar. Så vi började leta över hela landet och sedan åkte vi runt och köpte upp dem. Och det har vi fortsatt med. Oftast hittar vi dem i lador och förråd. Vi brukar få betala mellan 8 000 och 20 000 kr. Sedan gör vi dem kappseglings dugliga och nya segel. Sedan försöker vi få igen de pengar vi lagt ut och säljer vi dem för cirka 20 000 – 40 000 kr. Jag tror det är unikt att en klass återupplivas på det här sättet, berättar Micael Holmstedt, som är vice ordförande i Jolly Scott Förbundet och en av de riktigt stora eldsjälarna bakom klassens återkomst.
Återskapa kamratskap & glädje
– När vi började prata om att återuppliva klassen så insåg vi att vi framför allt vill återskapa ett kamratskap och en glädje som vi hade då och som vi kanske inte ens visste att vi hade saknat – förrän vi började segla tillsammans igen, säger Micael.
De senaste tre åren har unga seglare runt 20-30 år dykt upp och vill vara med. För Micael Holmstedt är det ingen överraskning. Han beskriver båten som lättseglad och snabb och som planar när det blåser över 5-6 m/s, om man inte är för tung. Men framför allt är Micael övertygad om att det är konceptet som lockar så många – eller snarare Jolly Scott-atmosfären.
Dela kunskap
– Det handlar om att de som går bäst hjälper de andra. Det kan innebära att lära ut hur man ska trimma optimalt, vilket material som är bäst, hur du ska sitta i båten och mycket annat. För att klassen ska bli långlivad får det inte vara en liten klick som alltid vinner, säger Micael och radar upp flera viktiga faktorer som bidragit till Jolly Scott Förbundets snabba utveckling:
Bra, aktiv styrelse, lagom aktivitetsutbud och dela upplevelser
– Vi ska ha en bra och aktiv styrelse som tycker det är roligt att jobba tillsammans och det ska finnas ett lagom utbud av aktiviteter. Några vill segla varje dag. Andra vill segla en gång i månaden. Vi tror på cirka fyra-fem förbundsarrangemang varje år. Och vi blandar ban- och distanskappsegling. Vi tror också det är viktigt med en levande Facebook-sida där medlemmarna kan lägga upp bilder och skriva om minnen – men även uppmuntra varandra till att ses för spontansegling med kort varsel.
Micael Holmstedt fortsätter att lista framgångsfaktorer, som att alla hjälps åt vid sjösättning och upptagning. Och efter en kappsegling är det alltid prisutdelning på en restaurang i närområdet dit alla bör gå utan dröjsmål.
– Det är oerhört viktigt för den sociala samhörigheten. Vi ser också till att vi alltid har ett bra prisbord och att minst hälften får pris.
Det är ett väl sammansvetsat gäng. Men Micael understryker vikten av att alla är välkomna och det kommer ständigt nya Jolly Scott-seglare inte bara från Stenungsund.
- Stenungsund är en bas. Men det finns många Jolly Scott-båtar och seglare på andra platser. Vi har ett helt gäng i Göteborg och minst fyra runt Fjällbacka. Men även några i Stockholm, Halland och i Värmland. Hos oss är alla välkomna, säger Micael Holmstedt
Fakta Jolly Scott
Bredd: 1,25 m
Längd: 3,40 m
Segelyta: 5,0 kvm
Vikt skrov: 50 kg
Konstruktör: Pelle Lawner
Rigg: Guntherrigg
Bildtext: Jolly Scott Förbundets styrelse, från vänster: Ove Ebeling (sekreterare), Micael Holmstedt (vice ordförande), Janne Andersson (ordförande), Lasse Åkerlund (kassör) och Göran Hansson ledamot och officiell mätningsman.