Tyvärr har införandet av standardiserade roller i IdrottOnline och utfasningen av "aktiv i idrott" skapat omfattande driftstörningar som kan påverka LOK-stödsrapporteringen. Detta gäller främst de föreningar som har föreningsadminstrativa system som har en integration mot IdrottOnline.
Problemet nu handlar om att Riksidrottsförbundet (RF), sedan man införde de nya rollerna i IdrottOnline den 27 november, inte kunnat öppna upp kopplingen de kallar "importer" för de föreningsadminstrativasystemen igen. Det gör att LOK-stödsaktviteter just nu inte överförs som de ska.
Riksidrottsförbundet jobbar på att lösa problemen så snart som möjligt och självklart gör leverantörerna av de föreningsadministrativa systemen allt de kan.
Vad det gäller LOK-stödsansökan för HT2024 säger RF: att ingen kommer drabbas ekonomiskt av detta, om problemen med IdrottOnline varit orsaken till att de inte har kunnat rapportera i tid. Deadline är som vanligt 25 februari och sedan får man, som vanligt, skicka in en tilläggsansökan om allt inte kunnat/hunnit läsas in till IdrottOnline.
Viktigt för er som har WeUnite eller annat föreningsadministrationssystem:
Har ni WeUnite (eller liknande) GÖR INTE närvarorapportering direkt i IdrottOnline eftersom det är stor risk för krockar.
- VIKTIGT att alla faktiskt har rapporterat klart så snart som möjligt i sitt föreningsadministrativa system.
Här har Riksidrottsförbundet publicerat information om detta:
Medlemsantalet kan misstämma under en period framöver - Riksidrottsförbundet
Vill ni fråga någon på Seglarförbundet om detta kontakt Theres Wolgast (theres@ssf.se eller 08-459 09 96). Annars är det bäst att ni tar direkt kontakt med er leverantör av ert föreningsadministrativa system eller IdrottOnline supporten.