Anna Östling får utökad kommunikationsroll på Seglarförbundet

  • 5 mar 2025

image: Anna Östling får utökad kommunikationsroll på Seglarförbundet

Anna Östling har sedan 2024 ansvarat för seglingslandslagets sociala kanaler och bidrog stort till det fina genomslag som OS framgångarna i Marseille fick i media. Sen 17 februari har Anna fått en utökad tjänst för att stärka upp Seglarförbundets kommunikation med målet att nå ut till fler, att bli relevanta för nya målgrupper, bygga relationer med partners och att ta kliv mot vår vision segling tillgänglig för alla. 

- Det känns helt rätt i tiden att få till den här förstärkningen nu. Vår omvärld förändras snabbt och för att höras och synas är träffsäker kommunikation i rätt kanal till rätt målgrupp helt avgörande. Sociala medier blir alltmer viktigt för dialog och relevans med befintliga och nya målgrupper, säger Marit Söderström kommunikationsansvarig på Seglarförbundet och fortsätter: 

- Nu lyfter vi som förbund blicken och tar fram en ny kommunikationsstrategi där vårt mål är att få fler nyfikna på segling, nå ut till nya målgrupper och bli fler seglare. Här blir Anna blir en viktig ”spelare” med sin breda kompetens. Anna är en inte bara en av våra mest framgångsrika matchracingseglare hon är också en erfaren projektledare och kommunikatör - kreativ, snabb, utvecklingsbenägen och får saker att hända. Det är precis vad vi behöver, säger Marit Söderström kommunikationsansvarig på Seglarförbundet. 

Förutom att bidra till kommunikationen i det breda perspektivet får hon bland annat ansvar för alla förbundets alla sociala kanaler och för att utveckla dessa i framtiden, för produktion av bild film och för kommunikation med partners.  

- Mina uppdrag kopplat till kommunikation har vuxit med åren och det var väldigt kul att vara med och bidra till en stor ökning av intresset och genomslaget under OS bland annat i förbundets kanaler förra sommaren. Mitt ”stora brinn” ligger ju i seglingssporten och under America’s Cup för damer, som jag bland annat hade kommunikationsansvar för, så lärde jag mig mer och byggde spännande relationer som bidrog till att resultatet i media och social media blev väldigt bra. Det vill jag nu ta med mig in till förbundet och det är en ynnest att få skriva en drömplan för hur segling ska nå ut och bli än mer attraktiv idrott att följa, säger Anna Östling och fortsätter: 

-Att få arbeta flexibelt, digitalt och i miljön runt seglingen där jag trivs som bäst och att det fungerar att kombinera med min egen segling var såklart avgörande för att jag skulle kunna tacka ja till uppdraget. Jag tror det finns många plus i att jag fortfarande är aktiv, håller mig nära allt som händer ute i klubbar både i Sverige och internationellt. Dagens mediavärld är så föränderlig men egentligen handlar det som i det flesta andra områden om relationer. Att mötas, skapa och kreativt komma på saker ihop med andra, konstaterar Anna och avslutar:

- Jag ser redan hur många bra saker som händer på förbundet i samarbeten med andra organisationer och klubbar och jag vill gärna vara med och bidra till att utveckla det. Och inte minst möjligheten att skapa en bättre ekonomi runt seglingen genom samarbeten med näringslivet. Då behöver vi levla upp vad som syns utåt och få fram alla fantastiska värden inom vår idrott både bredd och elit på ett tilltalande sätt.