Säkerheten ska prioriteras högt inom förbundet och därför har Seglarförbundets styrelse fastställt en policy för allt uppträdande på vattnet.
Läs Seglarförbundets säkerhetspolicy här.
Läs den engelska versionen, Swedish Sailing Federation's Safety Code, här. (Under uppdatering)
Tillbaka till toppen - Till Båtar och Mätbrev
På vår sida "Försäkringskollen" där du får reda på alla försäkringar som ingår i medlemskapet i Seglarförbundet men också har möjlighet att teckna viktiga tilläggsförsäkringar. https://www.seglarforsakring.se/
Tillbaka till toppen - Till Båtar och Mätbrev
Vid all kappsegling i Sverige är flytväst obligatoriskt att bära för samtliga ombord från det att man lämnar kajen tills man åter kommer iland.
Har du en uppblåsbar flytväst? Här finns ett serviceprotokoll för att kolla att den fungerar.
Tillbaka till toppen - Till Båtar och Mätbrev
Som jolleseglare finns risk att kappsejsa och då fastna under båten, då kan det vara bra att ha en kniv för att kunna skära av tampen man fastnat i. Då kan det vara bra att ha en så kallad nödkniv lättillgänglig på sig. Till exempel finns Spinlock Safety Line Cutter (Spinlock nödkniv på svenska) att köpa i vissa båttillbehörsbutiker.
Tillbaka till toppen - Till Båtar och Mätbrev
Ett trapetsbälte som bärs av en tävlande och används när den tävlande står i trapets ska vara av typen med snabbutlösning som överensstämmer med ISO 10862 och som tillåter den tävlande att när som helst lösgöra sig från kroken eller annan fästmetod. Anmärkning: Regel 50.1c gäller fr.o.m. 1 januari 2023. Regelboken finner du här
Tillbaka till toppen - Till Båtar och Mätbrev
World Sailing delar in säkerheten vid kappsegling i kustområden och på öppet hav i olika kategorier. Du kan läsa mer om dessa kategorier på WS:s hemsida här.
När man ska delta på havskappseglingar är det viktigt att ha kunskap om hur man ska hantera nödlägen och säkerheten ombord. Du kan läsa mer om utbildningar för havskappseglare här.
Här kan du läsa mer om hur en helikopterräddning går till.
När en arrangör bjuder in till havskappsegling så hänvisas till en viss kategori i Säkerhetsbestämmelserna - WS Offshore Special Regulations - bestämmelser som båtarna ska uppfylla. Det är ägarens skyldighet att se till att såväl båtens som övrig personlig utrustning är i sådant skick att de uppfyller ställda krav. Vid frågor, kontakta alltid den hos arrangören som ansvarar för säkerhetsfrågorna. Säkerhetsbestämmelserna finns publicerade på World Sailings hemsida. De finns för såväl enskrovs- som flerskrovsbåtar i respektive säkerhetskategori. Se ett urval i dokumentbanken här intill.
Tillbaka till toppen - Till Båtar och Mätbrev
Säkerhetsbestämmelserna, OSR 3.02, kräver att en okulär besiktning av kölinfästning inklusive kölbultar och roder med tillhörande styrsystem genomförs minst vartannat år och alltid efter en grundstötning. Besiktningen skall dokumenteras och kunna visas upp för arrangören vid registrering. (Länk till WS Offshore Special Regulations, OSR)
Instruktioner för hjälp vid inspektion finner du här.
Övriga dokument finner du i dokumentbanken eller längst upp på sidan i vänsterspalten (på en större skärm) / längst ner på denna sida (på en liten skärm)
Vid frågor kontakta Patrik Erlandsson, ansvarig för båtteknik på Svenska Seglarförbundets kansli patrik@ssf.se.
Tillbaka till toppen - Till Båtar och Mätbrev