Frågor som du inte finner svar på här i informationsbanken kan du ställa direkt på vår Facebooksida, eller e-posta srs@ssf.se så svarar vi så snart vi kan.
På föregående sida hittar du länkarna till själva mätbreven och tabellerna .
Vill du skapa ett Standardmätbrev eller ansöka om ett nytt Anpassat mätbrev, förnya, ändra eller kanske ett provmätbrev för SRS går du direkt till Mätbrevsportalen.
Klicka på rubrikerna eller frågorna så landar du på rätt svar längre ner i texten.
Sidan är fortfarande under redigering, därför fungerar tyvärr inte alla länkar och en del svar saknas.
Frågor om:
Generellt
Respittalet
Tabellen
Mätbrev
Vikt, skrov, köl och roder
Rigg
Segel
Flygande segel
Utrustning
Besättning
Shorthanded
Frågor om Vikt, skrov, Köl och roder:
Tillbaka till toppen eller Tillbaka till SRS
SRS är normalt sett tänkt för att båtägaren ska mäta sin båt själv. Ett verifierat SRS kan man erhålla om man har anlitat en licensierad mätperson att kontrollera och dokumentera alla uppgifter.
Verifierat SRS-mätbrev är frivilligt och bara ett krav vid nationellt mästerskap, som vid Mästerskapet i distanskappsegling. För att deltaga i alla andra tävlingar är det alltså inte något som behövs. Det är då alltså helt frivilligt för båtägaren att få sitt mätbrev verifierat.
När en oberoende och licensierad mätperson kontrollmäter någon annans båt, verifierar denne alltså att samtliga mått stämmer med verkligheten. SRS formeln använder då en reducerad faktor för mätvarians, som gynnar respittalet med någon eller några tusendelar.
Du kan läsa mer om detta i klassregeln för SRS A.6.2.
Ett verifierat mätbrev liknar på så sätt alla andra typer av mätbrev till entyps- eller kontruktionsklasser, på så sätt att varje förändring på en båt och utrustning som ingår i ett mätbrev på nytt måste kontrolleras av en mätperson. Om man vill ha kvar den verifierade statusen alltså, och alltså bara den del som i så fall är förändrad.
Om du anlitar en mätperson skall denne rapportera mätresultaten med hjälp av en särskild mätpersonsinloggning i mätbrevsportalen,
Har du redan ett mätbrev för ORCi eller Endorsed IRC kan detta helt eller delvis utgöra underlag för SRSv. Skall SRSv-mätbrevet vara för samma konfiguration som det andra mätbrevet behöver du inte anlita någon mätman men eventuella avikelser skall verifieras av mätman. Har du ORCi mätbrev ange mätbrevets referensnummer i fritextfältet på mätbrevsansökan, har du IRC-mätbrev skall du skicka in en kopia tex. genom att scanna mätbrevet och använda bilduppladdningsfunktionen i mätbrevsvansökan.
Båtar med verifierat SRS mätbrev ska samtliga segel, undantaget stormsegel, vara kontrollerade av en mätperson samt ha en mätdekal med seglets mått antecknade. Bild på respektive segeldekal ska finnas bifogat i SRS-ansökningen eller intygas av godkänd mätperson.
Tillbaka till toppen eller Tillbaka till SRS
En ändring på båt, rigg eller segelplan bedöms utifrån om denna förbättrar seglingsprestanda eller om den försämrar seglingsprestanda och kan därför ge ökning eller sänkning av SRS-talet.
Tillbaka till toppen eller Tillbaka till SRS
Jag har en båt som finns i tabellen men ett av mina segel har ett breddmått som är några cm större än tillåtet. Övriga mått på seglet är klart mindre. Måste jag skaffa mätbrev? Får jag automatiskt höjt respital?
Överskrider något mått de tillåtna i båtdatabladet måste du ha mätbrev. Respittalet baseras på seglens beräknade yta så är ett mått något större och de övriga något mindre är det sannolikt att talet blir oförändrat eller tom. sänkt. Det finns inget ”straff” för att överskrida måtten i tabelldata.
Tillbaka till toppen eller Tillbaka till SRS
Båtdatabladet anger antal segel enligt båtens grundstandard och vill man ha fler segel så kan man ansöka om mätbrev.
Tillbaka till toppen eller Tillbaka till SRS
Ja, om arrangören använder SRSs. Alla SRS-mätbrev och båtdatablad innehåller SRSs-tal för shorthandedkappsegling. Dessa tal tar hänsyn till det minskade minskade rätande moment pga. den lägre besättningsvikten men innehåller ingen kompensation för eventuellt sämre båthantering,
Om man har mätbrev till sin båt, kan man anpassa segelkonfigurationen ombord olika för "shorthandedsegling" resp standardsegling. Genom att kryssa för de segel man vill ha medräknat i respitalet för respektive shorthanded eller standard, beräknas respittalen efter detta.
Tillbaka till toppen eller Tillbaka till SRS
Respittal för shorthandsegling finns redan i alla mätbrev och båtdatablad. Vill man anpassa sin segelgarderob för shorthandedsegling, loggar man in och ansöker om en ändring i mätbrevsportalen.
Tillbaka till toppen eller Tillbaka till SRS
Vad är skillnaden på ett spinnakerstagsegel och en vanlig fock?
Ett spinnakerstagsegel får halsas utanför centrumlinjen i motsats till en vanlig fock som måste halsas på centrumlinjen, se även KSR54.
Ska något segel användas som spinnakerstagsegel ska det anges och vara måttsatt i mätbrevet.
Tillbaka till toppen eller Tillbaka till SRS
Om storm- eller hårdvindssegel inte räknas in i antalet segel, hur stort får hårdvindsfocken vara?
En hårdvindsfock ska inte räknas med i antalet försegel som ska specificeras i SRS-mätbrevet.
För att räknas som hårdvindsfock gäller regel 4.26.2 i World Sailing Special Regulations
Läs mer om de säkerhetsbestämmelser som gäller via denna länk.
A heavy-weather jib (or heavy-weather sail in a boat with no forestay) with:
i) area of 13.5% height of the foretriangle (IG) squared
ii) readily available means, independent of a luff groove, to attach to the stay
Det betyder att ytan på seglet inte får vara större än förstagshöjden (benämns FH eller I) gånger sig själv gånger 0,135. Dessutom måste seglet gå att hissa även ifall eventuell förstagsprofil är trasig, dvs det ska finnas öljetter längs förliket för att kunna surra det runt ett förstag.
En stormfock får ha en yta på maximum 5% av I x I, kortare än 65% av förstagslängden och måste vara orange. Detta segel har ingen inverkan på SRS- mätetalet utan är i så fall något som krävs i seglingsföreskrifterna beroende på säkerhetsnivån.
Tillbaka till toppen eller Tillbaka till SRS
Skall storm och hårdvindssegel räknas in i antal tillåtna segel i SRS?
Man får enligt klassreglerna för SRS alltid använda storm och hårdvindssegel enligt OSR (ISAF Offshore Safety Regulations) utöver de annars tillåtna seglen. Vill man använda sin storm- och/eller hårdvindsfock som spinnakerstagsegel skall dock seglets mått anges och räknas in i antal segel.
Tillbaka till toppen eller Tillbaka till SRS
Nej, se klassregler för SRS C.4.3.a.iv. Flygande segel skall halsas i båtens centrumlinje till skrov eller bogspröt eller, om så anges i mätbrevet på spinnakerbom.
Tillbaka till toppen eller Tillbaka till SRS
Ett spinnakerstagsegel är ett försegel som får halsas i lovart om båtens centrumlinje. Har du en standardbåt måste du i allmänhet ansöka om mätbrev för att få föra ett sådant segel. För en mätbrevsbåt gäller maxantalet försegel som anges i mätbrevet och spinnakerstagsseglet ingår i den kvoten.
Tillbaka till toppen eller Tillbaka till SRS
Regelmässigt klassar SRS en Code 0 som ett flygande segel. För standardbåtar gäller att halvbredden skall vara minst 65% av underlikslängden och segelduken skall vara av nylon. Om du har andra mått och/eller material i segelduken måste du ansöka om SRS- eller SRSv-mätbrev. Respittalet sätts i så fall med hänsyn till alla segel du anger i mätbrevsansökan.
Tillbaka till toppen eller Tillbaka till SRS
Jag har en standardbåt och vill kappsegla med gennaker i stället för spinnaker, vad gäller?
Om båtdatabladet anger maximala mått för en gennaker så ger en sådan samma respittal som en spinnaker. Så länge gennakern håller sig inom dessa mått är det fritt fram att segla med gennaker istället för spinnaker. Observera att du inte får använda både spinnaker och gennaker under en och samma segling om detta inte står särskilt angivet. Finns det ingen gennaker angiven i båtdatabladet måste du ansöka om ett SRS- eller SRSv-mätbrev.
Jag har en standardbåt och vill kunna använda både spinnaker och gennaker i samma SRS-kappsegling, vad gäller?
Du måste ansöka om ett SRS- eller SRSv-mätbrev. Respittalet sätts i så fall med hänsyn till alla segel du angivit i mätbrevsansökan.
Jag har en klassbåt vars klassregler endast tillåter spinnaker men jag vill använda en gennaker på peke i stället, vad gäller?
Båttypen är att betrakta på samma sätt som en standardbåt som saknar mått för gennaker i båtdatabladet, se fråga ovan. Du måste alltså skaffa dig ett SRS- eller SRSv-mätbrev för att få segla med den alternativa segelkonfigurationen.
Tillbaka till toppen eller Tillbaka till SRS
Generella avdrag slår olika beroende på båttyp, konfiguration och båtstorlek och blir därför inte rättvisa. I LYS kunde man t.ex. segla med fock istället för genua med ”en pinnes” avdrag. Vissa hade dock större genuor och mindre fockar än andra och vice versa varför det generella avdraget på en pinne helt enkelt inte gav rättvisa. Samma sak gällde spinnakeravdraget och båtar med stora genuor och små spinnakrar tjänade därför på att anmäla sig utan spinnaker så fort prognosen inte antydde lättvind medan en båt med liten fock och stor spinnaker aldrig kunde vara konkurrenskraftig utan sitt undanvindssegel. Det ökande antalet generella avdrag blev också alltför svårt för arrangörerna att hålla reda på.
Däremot kan man genom ett SRS Standardmätbrev enkelt och gratis anpassa sitt respittal efter antal försegel, antal flygande försegel, propellertyp och/eller ifall man har ett rullsystem med nedre rullen över däck eller inte.
Tillbaka till toppen eller Tillbaka till SRS
Fler än ett mätbrev skulle innebära att båtägaren skulle kunna välja utrustning efter seglingsförhållanden. SRS är ett respitsystem framtaget för breddsegling och då är det inte lämpligt att tillåta fler konfigurationer som driver kostnaderna. Därför är det inte tillåtet enligt SRS-reglerna med mer än ett mätbrev. Det fungerar på samma vis i de flesta andra respitregler inom seglingsvärlden.
Tillbaka till toppen eller Tillbaka till SRS
Ett antal båtar av vissa båttyper har frekvent visat sig ha avvikelser gentemot båtdatabladet. Det kan röra sig om roder, kölar, riggar, m.m. och båtar av dessa båtartyper får istället ansöka om mätbrev. I andra fall gäller det båttyper som inte kappseglats de senaste fem åren. I dessa fall saknas bedömningsunderlag.
Tillbaka till toppen eller Tillbaka till SRS
En båt av en sådan båttyp kan kappsegla med mätbrev.
Tillbaka till toppen eller Tillbaka till SRS
Nya båtar har generellt visat sig ha förbättrade seglingsprestanda vilket är ett resultat av teknisk utveckling.
För nya båtar sätts SRS-talet så ”rätt” som möjligt och inte med en viss ”säkerhetsmarginal” som var fallet med LYS.
Tillbaka till toppen eller Tillbaka till SRS
Inte exakt, du kan mot en kostnad prova upp till tre olika segel och/eller riggkonfigurationer per båt och kalenderår. Möjligheten till provmätbrev avser endast variationer av segel och rigg, dvs. du kan t.ex. inte testa vad SRS-talet skulle bli med en djupare köl. Anledningen till införandet av provmätbrev är att segel är en stor investering och man kan på detta sätt få ett förhandsbesked på hur ett nytt segel påverkar respittalet.
Dock kan SSF neka provmätbrev i de fall SFF anser att det kan finnas risk för att systemet missbrukas.
Tillbaka till toppen eller Tillbaka till SRS
Om du har en standardbåt kan du hjälpa oss att få in så bra båtdataunderlag som möjligt för att sätta respittal. Stämmer t.ex. alla mått och vikter i båtdatabladet för din båttyp? Du kan också väga din båt och mäta dina segel för att sedan ta ut ett mätbrev. Deplacementet kan skilja mer eller mindre mellan lika båtar i en serie och fast extrautrustning kan också väga en hel del. Segelmåtten i båtdatabladen är maxmått som tillåts på standardbåten, kanske är dina segel något mindre? Anlitar du en mätman till att mäta och väga din båt kan du få ett SRSv-mätbrev vilket normalt sänker respittalet något.
Tillbaka till toppen eller Tillbaka till SRS
SRS-sytemet syftar till att bedöma båtens maximala potential och tar inte hänsyn till varken besättningens skicklighet eller huruvida dina segel är gamla och urblåsta eller om din botten är beväxt. Det finns dock ett tillägg till SRS som heter SRSp som är till för att användas i "klubbserier" och tar då med besättningens skicklighet och övriga prestandasänkande faktorer i den beräknade seglade tiden. SRSp fungerar ungefär som ett golfhandikapp. Mer info om SRSp finns i arrangörshandledningen.
Tillbaka till toppen eller Tillbaka till SRS
Efter varje säsong utvärderas respittal och resultat som båtar har gjort under gångna säsongen. SRS-gruppen gör en analys av detta för att hitta gemensamma parametrar mellan olika båttyper som kan misstänkas, eller bevisas, vara upphov till resultat som gynnas eller missgynnas av beräkningen av en enskild parameter.
Varje nytt år räknas samtliga båtars respittal om med den nya uppdaterade SRS-formeln. Det gäller både tabellbåtar eller mätbrevsbåtar. Beräkningen kan göra att respittalet både går upp eller nedåt mellan olika säsonger, och det kan också slå olika på olika båttyper under ett och samma år. Det är då beroende på just den eller de parametrar som har fått en ny viktning i SRS-formeln.
Det är alltså inte en SRS-metodik att en speciell båt och båtägare ska "straffas" för att ha vunnit kappseglingar.
De senaste åren är förändringarna ganska små båtarna sinsemellan, men det kan också hända att alla båtar på 'hela skalan' har flyttats upp eller ner en eller annan tusendel. Respittalet för SRS är en avrundad beräkning med tre decimaler, vilket innebär att bar genom avrundningen kan det förefalla skilja 2/1000 delar mer mellan två båtar två olika år än vad SRS egentligen räknat fram i exakt värde.
Det tål att upprepas, från annan plats på denna sida, att man behöver se sansat på vad en tusendel i respittal egentligen betyder i antal båtlängder räknat, och jämföra det med vad besättningen kan påverka på båtens framfart.
Det är alltså ingen bra idé att jämföra enbart med sitt respittal mellan olika år, utan man behöver hellre se vad som händer relativt de båtar som man oftast tävlar emot.
Se mer om vad som är generellt nytt för varje säsong.
Tillbaka till toppen eller Tillbaka till SRS
Elektronisk utrustning för navigation och kommunikation får alltid användas under förutsättning att användandet inte bryter mot KSR 41. Detta gäller även för klassbåtar i vilka båttypens klassregler förbjuder sådan utrustning.
Tillbaka till toppen eller Tillbaka till SRS
SRS-talet skall representera en båts maximala prestandapotential på en cirkelbana i mellanvind. En båt med SRS-talet 1,000 ska som bäst kunna segla i 5,5 knop i snitt runt en tänkt cirkelbana. En hundradel på mättalet, eller ”en pinne” som vissa säger, motsvarar alltså ca. 0,055knop i fart.
Tillbaka till toppen eller Tillbaka till SRS